Ads 468x60px

perjantai 29. heinäkuuta 2011

Minustako mannekiini?

Sattuipa tässä silmään, että myös LinkedIn-verkostoitumispalvelu mahdollistaa nykyään ”persoonallisen” mainonnan. Persoonallisella mainonnalla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että palvelun tarjoaja voi käyttää kuvaasi ja mahdollisesti myös muitakin tietojasi mainosten yhteydessä.

Yksityisyydensuojan kannalta asian tekee hankalaksi se, että monesti tämän tyyppiset toiminnot tulevat automaattisesti voimaan ellei käyttäjä osaa niitä itse ottaa pois käytöstä. Karrikoiden voidaan myös todeta, että palveluntarjoajat pesevät yleensä myös aiheesta kätensä; ”kerroimme tästä muutoksesta uusien käyttöehtojen sivulle 18”. Nii-in, ehkäpä kerroittekin. En vain ole sattunut lukemaan juuri tuota sivua. Ja vaikka jos olisikin, niin olisinko ymmärtänyt juristeille tarkoitettua tekstiä vieraalla kielellä… (Palveluissa pitäisi muuten olla kolmantena vaihtoehtona hyväksymisvalinta: ”hyväksyn lukematta tekstiä”. )

Palveluntarjoajan näkökulmasta uusien rahalähteiden kehittäminen on toki ymmärrettävää. Yleensähän käyttäjät haluaa ilmaista ja laadukasta palvelua. Valitettavasti palvelut eivät kuitenkaan pyöri ilmaan rahaa ja jos tarvittavaa rahaa ei kerätä käyttäjiltä, niin jostain se on otettava. Hieman arvaillen tulevaisuudessa saatamme myös nähdä paluuta vaihdantatalouteen: Peruspalvelu voi olla ilmainen mutta laajennukset maksavat. Maksutapa taasen voi olla raha tai ehkäpä se, että suostut toimimaan yrityksen mannekiinina mainoksissa.

Asiasta hieman rönsyillen: En ole selvittänyt miten businesslogiikka persoonallisten mainosten osalta toimii, mutta periaatteessa eri ihmisten suosituksen käyttäminen voisi maksaa eri hinnan mainosten ostajille. Tämä sillä, koska jos Tarja Halonen kertoo pitävänsä Maijan maito -kahvilasta tai Mikko Hyppönen mainostaa Karin Kebabia, niin vaikuttavuus on varmasti aivan eri luokkaa kuin jos joku Antti Pirinen kertoisi pitävänsä näistä. Voikin siis olla, että joskus tulevaisuudessa voimme mitata ”oman arvomme” mainosten pyyntihintojen perusteella.

Niin tai näin, jos et kuitenkaan halua (vielä) toimia mannekiinina, niin oheisten polkujen takaa löytyvät sekä LinkedInin että Facebookin asetukset, joilla voi vaikuttaa mannekiinina olemiseen:

  • LinkedIn: Settings -> Account -> Manage Social Advertising
  • Facebook: Account -> Account Settings -> Facebook Ads -> Edit third party ad settings JA Edit social ads setting


-Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti